Zašto je medijska pismenost važna za mlade u školama i porodicama?

Više od trećine mlade populacije danas koristi internet, a ovaj trend je u stalnom porastu. Gotovo je nemoguće zamisliti funkcionisanje bez interneta, gde postoje hiljade izvora informacija, knjiga i mapa u digitalnom obliku, društvenih mreža, onlajn trgovine, digitalnih biblioteka i muzeja, vesti. Sve ovo promenilo je način života. Informacije uglavnom dobijamo na internetu. Hteli mi to ili ne, ono što čujemo ili čitamo utiče na naše ponašanje, odluke, pogled na svet i sklonosti, a posebno utiče na decu školskog uzrasta i tinejdžere. Oni moraju da poseduju adekvatno znanje i kritičko razmišljanje da bi bili u stanju da pravilno upravljaju medijskim, odnosno internetskim poljem.
Podstiče kritičko mišljenje
Medijska pismenost pomaže učenicima da postanu mudriji korisnici medija i uči ih da budu odgovorniji na društvenim mrežama. Podučavanje medijske pismenosti pomaže u negovanju kritičkog mišljenja kod učenika. Danas deca lako mogu da pristupe poverljivim i nepouzdanim internet materijalima, a vrlo često i iskrivljenim činjenicama. Osnovna svrha ovakvih postova i sadržaja, koji imaju neobične naslove, obično je da privuku publiku, odnosno da povećaju broj pregleda i lajkova, čime dobijaju više oglasa i zarađuju više novca. Zbog toga je veoma važno podići svest o medijskoj pismenosti kod učenika jer oni dosta vremena provode na internetu. Učenici treba da znaju da ono što čitamo, čujemo i vidimo u medijskom polju nije uvek pouzdano i stvarno. Često nailazimo na netačne informacije na internetu, pa je veoma važno da učenici postanu kritičniji prema informacijama koje pronađu putem društvenih mreža, a da pritom koriste alate za proveru informacija.
Kako izgleda dobar program medijske pismenosti?
Dobar program medijske pismenosti počinje učenjem učenika kako da postavljaju dobra pitanja i kako da provere informacije, kažu stručnjaci. Do kraja srednje škole već bi trebalo da znaju kako da provere verodostojnost vesti koje vide na mreži. Osnovna vrednost solidnog obrazovanja o medijskoj pismenosti je da učenici mogu da pristupe, analiziraju, vrednuju, stvaraju i deluju koristeći sve oblike komunikacije. Ključno je da učenici nauče i kako izgleda kvalitetno novinarstvo i korektna medijska etika. Ovo im pomaže da ne postanu žrtve informacija koje dele ljudi koji nemaju novinarsku obuku ili se ne pridržavaju etičkih standarda.
Medijski pismeni učenici misle kritički
Stručnjaci smatraju da ako medijska pismenost postane deo formalnog obrazovanja, mladi će biti zaštićeni od prilika i pokušaja manipulacije. Oni će će odrasti kao daleko svesniji građani o realnim prilikama u društvu, o svim njegovim slabostima koje se kriju iza ružičaste slike. Samo na taj način svesni i medijski pismeni građani mogu biti pokretači promena u svom okruženju. Pored toga, ovo utiče na čišćenje samog medijskog prostora. Što su čitaoci medijski pismeniji, to im je teže kupiti lažne vesti od lažnih medija kreiranih sa različitim motivima. Ovo je svakako jedan od načina da se oni defaktorišu i izbore sa ovim pojavama. Medijska pismenost, podrazumeva sposobnost da kritički sagledavamo medije, da dekonstruišemo ono što nam se servira, a ne samo da koristimo medije kao didaktičko sredstvo, kao sredstvo u nastavi.
Kako naučiti decu medijskoj pismenosti i zašto je to toliko važno?
Živimo u eri u kojoj su informacije na dodir prsta, ali sa ovim lakim pristupom dolazi do poplave medijskog sadržaja, što može dovesti do zabune, pogrešnih shvatanja i dezinformacija. Za našu decu, koja odrastaju u ovom digitalnom dobu, izazov je još veći, što nas dovodi do značaja medijske pismenosti. Medijska pismenost nije samo konzumiranje sadržaja, radi se o razumevanju, analizi i interakciji. Daje deci priliku da imaju pravi pristup kada se kreću kroz ogromnu količinu medijskog sadržaja sa kojim se svakodnevno susreću. Sa ovom veštinom deca mogu kritički analizirati ove poruke, praveći razliku između pouzdanih izvora i obmanjujućih informacija. Oni uče da preispituju sve što vide i čuju, umesto da to prihvataju zdravo za gotovo. Kao roditelji, igrate ključnu ulogu u podučavanju vaše dece medijskoj pismenosti. Vi ih vodite dok uče svet oko sebe, a medijsko okruženje je značajan deo tog sveta. Podučavanje medijske pismenosti je proaktivan način da zaštitite svoje dete od potencijalnih opasnosti od medija, dok ga opremite alatima za efikasno i odgovorno korišćenje medija. Hajde da razmislimo o ključnoj ulozi koju medijska pismenost igra u oblikovanju razvoja naše dece. U današnjem digitalnom dobu, biti medijski pismen nije samo prednost; postalo je neophodno. Sposobnost snalaženja u ogromnim količinama informacija, razlikovanja činjenica od zablude i donošenja informisanih odluka su veštine koje su potrebne svakom detetu.
Medijska pismenost pomaže deci da izgrade otpornost na manipulaciju, razviju veštine kritičkog mišljenja i formiraju informisano mišljenje. Pomaže im da postanu odgovorni digitalni građani koji mogu pozitivno i bezbedno da se angažuju na različitim medijskim platformama. Prednosti su dugoročne, protežu se dalje od samo poboljšane komunikacije i boljih navika u potrošnji medija. Ona oblikuje način na koji komuniciraju sa svetom, kako onlajn tako i oflajn. Roditelji, kao primarni uticajni i edukatori, imaju ključnu ulogu u podučavanju svoje dece da postignu ove veštine. Počnite tako što ćete podsticati okruženje bogato medijima, u kući, gde će se otvoriti angažovanje i kvalitetna diskusija. Postavite ograničenja za upotrebu medija. Naučite svoju decu da preispituju ono što vide i čuju u medijima, kritički analiziraju poruke i proveravaju verodostojnost izvora. Zapamtite, cilj nije zaštititi decu od medija, već ih naučiti da se njima snalaze sa razumevanjem i pronicljivošću. Koristeći primere medija koji odgovaraju uzrastu, scenarije za igranje uloga i obrazovne resurse, možete pomoći svojoj deci da postanu medijski pismeniji. To će ih podstaći da kritički razmišljaju, donose informisane odluke i postanu odgovorni digitalni građani.
Jedan od najefikasnijih načina za podučavanje medijske pismenosti je korišćenje medijskih primera iz svakodnevnog života dece. To mogu biti televizijske emisije, reklame, objave na društvenim mrežama ili vesti. Za mlađu decu možete odabrati popularnu crtanu emisiju da biste objasnili kako su likovi prikazani ili kako se grade priče. Za stariju decu, možete analizirati popularan sadržaj na društvenim medijima, viralni video ili novinsku priču. Zajednička diskusija o ovim primerima pomaže deci da razumeju kako nastaju medijske poruke i kako mogu da ih kritički tumače. Da zaključimo, podučavanje medijske pismenosti je praktičan, stalan proces koji zahteva strpljenje i posvećenost nastavnika i roditelja. Ali nagrade, osnaživanje vaše dece da se kreću digitalnim svetom sa samopouzdanjem i realističnim skepticizmom vredne su truda.
Ovladavanjem veštinom medijske pismenosti u školi mladi će imati sposobnost razumevanja medijskih sadržaja što predstavalja jednu od najvažnijih kompetencija za učešće u građanskom društvi 21. vaka – medijsku pismenost. O značaju veštine medijske pismenosti govori i podatak da je Evropska unija 2018. godine revidirala ključne kompetencije za obrazovanje, pri čemu je na prvo mesto postavila medijsku pismenost.