MEDIJSKA PISMENOST NASLOVNA OBRAZOVANJE O MEDIJIMA I ZA MEDIJE

Kako utvrditi istinitost informacija dobijenih iz tvitova

Novinari treba da tretiraju informacije prikupljene na društvenim medijima na isti način na koji se tretiraju informacije prikupljene na bilo koji drugi način, ili da upotrebim aksiom stare novinarske škole: „Ako majka kaže da vas voli, ipak proverite“.

Novinari treba da tretiraju informacije prikupljene na društvenim medijima na isti način na koji se tretiraju informacije prikupljene na bilo koji drugi način, ili da upotrebim aksiom stare novinarske škole: „Ako majka kaže da vas voli, ipak proverite“.

Oduvek sam planirao da napišem tekst o proveri informacija prikupljenih iz društvenih medija. Imajući u vidu greške koje su novinari pravili izveštavajući o masakru u osnovnoj školi Sendi Huk i u prvim izveštajima o lažnoj devojci Manti Teoa, čini mi se da je ovo pravi trenutak da se važnost obrati na tačnost i verifikaciju.

Najjednostavniji i najvažniji savet koji mogu da dam jeste da je Tviter poput bilo kojeg drugog izvora informacija – dokumenata, anonimnih dojava, izjava za medije, konferencija za štampu, intervjua, baza podataka. Dakle, on vam može pružiti dragocene informacije, namerne laži ili bezazlene greške. Vaš zadatak je da proverite informaciju koja se čini korisnom. Kao i kod svih drugih informacija koje prikupite, verifikacija se može obaviti na mnogo različitih načina i nijedna tehnika ne funkcioniše za sve.

Neki od mojih saveta važiće posebno za Tviter ili uopšteno za društvene medije. Neki saveti će se odnositi na opštu proveru koja važi za Tviter. Međutim, siguran sam da neću pokriti sve načine na koje možete proveriti informacije iz tvitovanih poruka. Kao i kod ostalog izveštavanja, snalažljivost je od ključne važnosti. Pronađite sami neke verifikacione tehnike (i podelite ih u komentarima na ovaj tekst).

Procena izvora na Tviteru

Redovno koristite Tviter u izveštavanju. Što više koristite Tviter, bolje ćete ga razumeti i više ćete ga koristiti odgovorno i efikasno. Ako ga retko ili ograničeno koristite i onda vam on iznenada zatreba u vezi neke velike, nove priče, bićete skloni da napravite greške.

Pronađite izvore na Tviteru. Dok koristite Tviter u izveštavanju, razvićete redovne izvore, baš kao što imate ljude s kojim redovno proveravate informacije telefonom ili lično. Bolje ćete umeti da procenite pouzdanost izvora na Tviteru koje ste redovno pratili nego one tvitove koje vidite po prvi put. Ukoliko je u pitanju političar ili privrednik, verovatno ćete znati da li on ili ona postavlja tvitove za sebe ili to radi neko zadužen za odnose sa javnošću. Znaćete bolje da li je ta osoba sklona sarkazmu. Znaćete da li nalog stvarno pripada toj osobi ili je u pitanju lažni profil koji se izdaje za tu osobu. Ako redovno pratite ljude koji tvituju o zajednici ili temi koju pokrivate, bolje ćete poznavati te izvore i koristićete njihove tvitove tačnije i lakše u svojim izveštajima, kao što ćete imati i bolji lični odnos – i dobijati tačnije i korisnije informacije – iz izvora sa kojim redovno sarađujete.

Ispitajte profil. Ukoliko procenjujete tačnost tvitova nekog koga ne poznajete, idite na njihov profil (klikom miša na ime ili korisničko ime) i vidite šta još možete da saznate o toj osobi. Ukoliko je osoba kratko vreme prisutna na Tviteru (pogledajte kada je neko napravio profil), to znači da treba da budete oprezni (nije sigurno da je tvit netačan ili izmišljen, ali treba više da saznate o toj osobi). Ako ta osoba ima stotine ili hiljade tvitova, možete ih letimice pogledati i naslutiti karakter, pripadnost grupi, sklonosti i interese te osobe. Ako je u biografiji naznačena pripadnost nekoj grupi, možda možete da nađete imejl adresu ili telefonski broj te osobe (ili da proverite da li je osoba prava). Tamo može da se nalazi i link za blog ili vebsajt koji će vam otkriti više o toj osobi ili dati načina kako da kontaktirate osobu.

Proverite ljude koje ta osoba prati i one koji nju prate. Proverite ljude sa kojima razgovara u tvitovima i one na čije tvitove odgovara. Imate li zajedničkog poznanika koji će zajamčiti za tu osobu ili vam dati načina kako da dođete do nje? Da li pratioci ili ljudi koje ta osoba prati otkrivaju nešto o njenim interesima, ideologiji ili profesiji?

Procenite kontekst

Proverite vreme kada je tvit postavljen. Ukoliko se tvit postavljen odmah nakon nekog novog događaja, vrlo je verovatno da je ta osoba direktni svedok događaja. Neko ko tvituje o događaju nekoliko sati kasnije, tvituje možda o nečemu što je čuo iz novinskih ili društvenih medija. Moj prvi blog o Tviteru i najnovijim vestima, pre više od četiri godine, sadržao je tvit koji je usledio nekoliko minuta nakon pada aviona, pre prvog novinskog izveštaja o nesreći. Vreme postavljanja tvita je pomoglo kod utvrđivanja njegove validnosti.

Proverite fotografije. Ukoliko neko tvituje o nekoj najnovijoj vesti ili događaju iz sveta zabave, proverite da li su tvitovali i fotografije. Nedostatak fotografija ne znači nužno da ta osoba nije bila prisutna, ali fotografije mogu pomoći u dokazivanju verodostojnosti. Preživeli putnik iz aviona koji se srušio pomogao je tako što je tvitovao fotografiju (koja nije odlična, ali kliknite na nju i videćete je uvećanu, sa horizontalnim redom svetala, što jasno prikazuje prozore na avionu i uzdignutim svetlom na repu aviona):

Proverite lokaciju. Ovo nije više korisno kao što je nekada bilo. Aktivirao sam lokaciju u svojim tvitovima, ali kada tvitujem ona se ne pokazuje (ako znate zašto, molim vas recite mi). Međutim, većina korisnika Tvitera nemaju aktiviranu lokaciju. Ali ako tvit pokaže lokaciju, ona je povezana hiperlinkom i možete kliknuti na Gugl mapu na kojoj će se prikazati odakle tvit dolazi. Ako se tvituje sa lokacije samog događaja, to mu onda daje verodostojnost. Ako lokacija tvita nije ni blizu mesta događaja, to bi onda bilo sumnjivo. Ta osoba ipak može da tvituje tačne informacije, ali ih dobija iz druge ruke (dakle, nedostatak lokacije nam ništa ne govori).

Tražite tvitove koji potvrđuju informaciju. Koristite Tviterovu naprednu pretragu kako bi pronašli tvitove o istom događaju. Grupa izveštaja iz prve ruke može da vam obezbedi potvrdu informacije i detalje. Ako prvi tvit nije pokazivao lokaciju, možda je drugi tvitovi otkriju. Isto tako, drugi tvitovi mogu da obezbede fotografije ili čak video.

Povežite se van Tvitera

Koleginica Mendi Dženkins iz kompanije Digital First zove Tviter servisom za dostavu informacija. Ako bi vam neko dostavio dobru informaciju, bez obzira da li znate izvor ili ne, ona čini samo polazište. Isto je i kada dobijete informaciju putem Tvitera. Morate direktno da se povežete kako bi postavili pitanja i procenili informaciju (naročito ako ne možete potvrditi informaciju koristeći neke od tehnika koje sam prethodno pomenuo).

Pošaljite direktnu poruku. Ako vas ta osoba prati na Tviteru, pošaljite joj direktnu poruku i zamolite je da vas pozove. Međutim, ako vas ne prati (i ako vi ne pratite nju), treba da počnete da je pratite. Osoba će dobiti obaveštenje da ste počeli da je pratite, i ako ona uzvrati, možete da joj pošaljete direktnu poruku.

Pošaljite tvit u kojem tražite razgovor. Ukoliko postavite tvit sa @ i korisničkim imenom te osobe u kojem tražite da vas pozove i gde ste joj ostavili svoj broj telefona, ta osoba će verovatno videti vaš tvit u svojim porukama i može vas nazvati. Ne brinite oko konkurencije koja će videti vaš tvit. Ako počnete tvit sa korisničkim imenom te osobe, videće ga na svojim profilima samo oni koji prate oboje. Ovo je uobičajeno ukoliko tvit šaljete drugom novinaru ili prijatelju s kojim imate zajedničke prijatelje. Ali kada je u pitanju tvitovanje sa potpunim strancem o nekom medijskom događaju, koristi mogućeg razgovora sa izvorom vredan je malog rizika da će suparnici videti vaš tvit. (rivali mogu, takođe, videti vaš tvit ako vam posete Tviter profil, ali to je isto tako manji rizik). Ako želite još jedan sloj zaštite u ovakvoj konkurentskoj situaciji, nemojte da pritisnete “odgovori” i samo započnite svoj tvit sa korisničkim imenom te osobe. Ako pritisnete taster “odgovori”, suparnik koji vam gleda profil može da klikne na ikonicu “vidi razgovor” i da nađe tvit sa informacijom koja vam je privukla pažnju. Međutim, imajte na umu da ako kliknete na “odgovori”, to pomaže toj osobi sa kojom želite da razgovarate da sazna o čemu želite da razgovarate.

Tražite imejl adresu ili broj telefona. Neki ljudi (ali ne njih mnogo) postave svoju imejl adresu u svoju biografiju na Tviteru. Proverite za svaki slučaj. Međutim, verovatnije je da će osoba pomenuti radno mesto. Mogli biste potražiti imejl adresu ili broj telefona na vebsajtu kompanije gde je osoba zaposlena i pokušati direktno da stupite s njom u kontakt. Ili biste mogli ostaviti poruku na centrali kompanije. Ako se u profilu te osobe nalazi link za blog, vebsajt ili društveni profil na Fejsbuku ili Linkedinu, potražite imejl adresu, ostavite komentar ili pošaljite poruku tražeći da vas ta osoba nazove.

Tražite veze. Proverite pratioce te osobe (kao i one koje ona prati) kao i nedavne tvitove i potražite ljude koji su vam možda zajednički kontakti i koji bi vas možda upoznali (ili posavetovali kako da dođete to te osobe). Tvitovi te osobe mogu, takođe, da sugerišu gde ona radi ili možda neki drugi način kako da dođete do nje.

Postavite dobra pitanja. Ako možete da kontaktirate osobu preko imejla, telefona, društvenih medija ili lično, uradite s njom dobar intervju. Postavite detaljna pitanja. Pitajte šta je videla i uradila. Pitajte kako je saznala to što je izjavila. Obavezno je pitajte šta je videla lično, a šta čula od drugih. Ako nešto ne štima, postavite teška pitanja i pokušajte da dobijete određene i precizne odgovore.

Tražite fotografije. Ako je ta osoba postavila fotografije na društvene medije, tražite dozvolu da ih objavite. Pitajte da li ima još fotografija. Tražite fotografije čak i ako osoba nije objavila fotografije na društvenim medijima. Tražite fotografiju mesta gde se ta osoba nalazi u tom trenutku (ako se još uvek nalazi na relevantnoj lokaciji). Na primer, kod pada aviona koji sam ranije pomenuo, preživeli je kasnije tvitovao da se nalazi u aerodromskom salonu kompanije Kontinental dok su na aerodromu pokušavali da se pobrinu za preživele. Ako možete da nagovorite tu osobu da vas pozove telefonom, tražite da vam pošalje fotografiju putnika u salonu. Fotografija bi imala novinarsku vrednost (i svakako bila boljeg kvaliteta nego ona sa snimkom aviona) i obezbedila bi dalju potvrdu da je osoba zaista učestvovala u padu aviona (nespremnost da se pošalje fotografija može da posluži kao upozorenje da je nešto sumnjivo).

Potražite druge izvore. Kada nekog direktno kontaktirate, pitajte ko je još video ili doživeo ono o čemu izveštavate. Ako dođete do više izvora, možete dobiti više pristupa priči i imate bolju šansu da demantujete namernu laž ili nenamernu grešku koju ste dobili od izvora.

Procenite situaciju

Provera može dugo da potraje, a želite da budete sigurni u činjenice koje ste dobili i da napravite uspešan izveštaj. Ne možete bezuslovno da uradite sve o čemu sam ovde pisao svaki put kada koristite nečiji tvit u izveštaju. Razmislite o važnosti i uticaju sadržaja i o posledicama ako je tvit pogrešan. Ako izveštavate o reakciji navijača u finalu američkog fudbala, možete da procenite verodostojnost ako pogledate tvitove i profil te osobe. Pored toga, poznato vam je da se događaj stvarno desio, a znate iz konteksta da tvitovi dolaze od navijača. Da li je uopšte važno što osoba ne koristi svoje pravo ime prilikom tvitovanja?

Međutim, ako je neko prvi izvor za zločin ili nesreću, preduzmite nekoliko koraka koje smo naveli kako bi bili sigurni da ste dobili prave činjenice.

Tekst je objavljen na http://stevebuttry.wordpress.com/2013/01/21/how-to-verify-information-from-tweets-check-it-out/

LEAVE A RESPONSE

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *